خانه / وبلاگ / گوناگون / افزایش فروش / نحوه قیمت گذاری کالاها
ine

تاریخ انتشار: بهمن 4, 1394 تعداد بازدید: 426 بازدید تعداد دیدگاه ها: 0

نحوه قیمت گذاری کالاها

نحوه قیمت گذاری کالاهاReviewed by فریش تم on Jan 24Rating: 5.0تعیین قیمت محصولاتتعیین قیمت محصولات در امر فروش بسیار مهم است اما نباید برای افزایش فروش بازار رو با پایین اوردن قیمت ها خراب کرد بلکه باید با استفاده از روش هایی بهترین قیمت رو پیشنهاد داد

همیشه در امر خرید و فروش بین فروشندگان کالا رقابت تنگاتنگی وجود داشته که باعث میشه که بخاطره رقابت و پیشی گرفتن از رقبا دست به هرکاری بزنند!!!

 4448_706

اما بعضی ها یک راه آسون رو پیش میگرند که کاهش قیمت محصول است،اما این کار اصلا کار درستی نیست و باعث خراب کردن بازار میشود.

پایین اوردن قیمت به منظور شکست دادن رقبا و فروش محصولات اصلا کاره شایسته ای نیست.

269127_123

مثلا شما فروشنده کیف هستید کیفی که قیمت تولید آن 40 هزار تومن هزینه برمیدارد و اگر زیر 10 هزار تومن سود روی آن بیاورند جواب گوی دسترنج تولید کنندگان آن نمیباشد اما این وسط یک شرکت دیگر همان محصول رو با 5 هزار تومن سود عرضه میکند!!!تا مشتریان رو به سمت خود جلب کند که اصلا کار درستی و هر کس باید به اندازه تلاشی که میکند مزد دریافت کند.

این شکست رقبا در هر زمینه ای است طراحی سایت،طراحی قالب،فروش ماشین،کیف، کفش و هر زمینه ای که در آن فروش وجود دارد این رقابت نیز وجود داد.

طبق گفته ها نتیجه میگیریم پایین آوردن قیمت ها کار درستی نیست طبق گفته ی ریچارد گیلبرت:در یک تجارت،مصلما رقابت وجود دارد اما کاهش قیمت عامل رقابت نیست بلکه افزایش کیفیت باعث فروش خوب و ایجاد یک رقابت سالم است.

در اینجا سوالی پیش میاید و این هست که آیا قیمت پایین حاصلی دارد؟یعنی قیمت پایین تضمین فروش بیشتر است؟

اما جواب این سوال نه است.

چون اثبات شده است که هرچه قیمت کمتر باشد به مرور زمان در مدت طولانی فروش کم میشود اما همه فکر میکنند که قیمت کم فروش را بشتر میکند!

زمانی که شما یک فروشی را راه اندازی میکنید برای پیشرفت سریع خود و همچنین شکست دادن رقبا اقدام به ارائه محصول با قیمت پایین تر از رقبا میکنید و ظاهرا هم به فروش خوبی دست پیدا میکنید و اینجاست که فکر میکنید موفق شدید اما در اصل شما باید انتظار یک نابودی بزرگ را داشته باشید.

دومدل محصول داریم:

بدون پشتیبانی:محصولاتی که پس از فروش به خدمات پس از فروش مثل آموزش نحوه کار و…. نیازی ندارند.
با پشتیبانی:محصولاتی که لازم است نحوه استفاده از آنها توضیح داده شود و در صورت وجود مشکل در نحوه کار باید پشیتبانی شود و خلاصه از هر نظر باید مشتری را ساپورت کرد.

شما باکاهش قیمت ها میتوانید در بازار ها و محصولاتی که به پشتیبانی نیازی ندارند به یک نتیجه خوب برسید،اما اگر محصول شما نیاز به پشتیبانی داشته باشد انموقع است که باید منتظر نابودی باشید!!!

شما فرض کنید یک فروشنده GPS(مسیریاب) هستید و با پایین اوردن قیمت ها به پول خوبی دست پیدا میکنید اما این امکان وجود دارد که مشتریان شما نتوانند با GPS کار کنند یا با طرز کار آن مشکل داشته باشند در نتیجه شما باید آنها رو پشتیبانی کنید و به سوالات و خواسته های آنها پاسخ دهید،مصلما این پشتیبانی هزینه بر است،حالا این هزینه پشتیبانی رو در کنار سایر هزینه ها مثل هزنیه نگهداری مشتریان فعلی ، هزینه تبلیغات و بازاریابی و… بگذارید آیا با سود کمی که از پایین اوردن قیمت ها بدست آوردید میتوانید پاسخگویی اینهمه هزینه باشید؟

اینجاست که نتیجه میگیریم هرچه قیمت پایین بیاید و فروش بالا برود شما بدتر ضرر میکنید تا سود.

n00074285-b

حالا به بررسی قیمت های بالا میپردازیم:

با توجه به توضیحات قبل فهمیدیم قیمت پایین راه پیشرفت نیست بلکه میتواند یک راه شکست باشد!

و اما قیمت بالا دو دلیل عمده دارد:

یکی که همه با آن آشنا هستیم گرانفروشی و تمع فروشنده است

و یکی عرضه محصولات با کیفیت های مطلوب است.

خب در گرانفروشی مصلما مشتریان روز به روز کم میشوند و همچنین خیلی سریع موجب شکست و از بین رفت  میشود و نارضایتی مشتریان باعث نابودی کسب و کارتان خواهد شد.

اما در ارائه محصولات با کیفیت مشتری انتظار دارد وقتی پوله زیادی پرداخت میکند در نتیجه خدمات پشتیبانی بهتر همچینین کیفیت بالا و به کلی یک خرید عالی را داشته باشد.

خوب شما نسل های CPU کامپیوتر رو در نظر بگیرید یک CPU از سری COR I رو مصلما نمیتوان با یکی از بهترین CPUهای نسل قبلش مقایسه کرد!! CPU نسل جدید تر بدلیل کیفیت بالاتر و خدمات و ویژگی های بهتر این نسل رو نسبت به نسل قبلی به کلی متامیز میکند.نتیجیه میگیریم بالابردن قیمت ها به موازات کیفیت و خدمات میتواند فروش شما رو بترکاند!!!.

روش های تعیین قیمت کالا:

313642

با استفاده از قیاس:

شما فرض کنید یک نمایشگاه دار ماشین هستید،ماشین برای فروش یک ماشین بیست ملیونی بهتره که اونرو در کنار یک ماشین هفتاد ملیونی قرار بدهد و مشتری به محض مقایسه این دو باهم از نظر قیمتی مصلما ماشین بیست ملیونی را انتخاب میکند.

قیمت گذاری منحصر به فرد:

شما یک ماشین بیست میلیونی مثلا پراید رو دارید اما در دو مدل مختلف مثلا se و sx تحقیقات این رو اثبات کرده است که در فروش اینها دوماشین با مدل های مختلف و قیمت مساوی فروش کمتری دارند اما اگر شما یکی از مدل هارو گرانتر از آنیکی مدل قرار دهید فروش بیشتری رو تجربه خواهید کرد.

مجموعه بندی:

این یکی از پیشنهادات ماست که شما محصولات خودتون رو مجموعه بندی کنید برای مثال شما یک فروشگاه کامپیوتری دارید و فرض کنید ماوس،کیبورد و هاب رو میخواهید بفروشید مصلما فروش تکی اینها هم زمان بیشتری میبرد هم خسته کننده خواهد بود اما شما این سه محصول رو در یک مجموعه قرار دهید به عنوان مجموعه کاربردی رایانه و همه ی اینها رو یکجا به فروش برسانید اما با کمی کسر قیمت با این کار هم سه محصول رو باهم میفروشید هم بهتر به سود خودتون میرسید هم زمان کمتری خرج میکنید.

استفاده از کلمه رایگان:

در این زمانه هرچیزی که رایگان بدست می آید خیلی مورد پسند واقع میشود و با این وضع جامعه خیلی ها به دنبال چیزهای رایگان هستند در نتیجه به کلمه “رایگان” روی فکر و احساسات افراد بسیار تاثیر گذار باشد در فروشتان از این کلمه زیاد استفاده کنید و در کنار محصولاتتان به طور محسوسی محصولات کم ارزش رو به عنوان رایگان عرضه کنید یا اینکه هنگام فروش کلمه پیک رایگان رو درج کنید.

تقسیم قیمت:

تصور کنید شما ارائه دهنده سرویس هاست وبسایت هستید سالیانه بابت هر هاست 300 هزار تومن دریافت میکنید حالا شما بیاید عوض نشان دادن این قیمت بالا به مشتریاتون این رو به نمایش بگذارید “فروش هاست ماهیانه 25 هزارتومن” همین میتواند فروش شما رو به صورت چشمگیری بالا ببرد.

قیمت گذاری طبق عدد 9!!!:

طبق گفته ی گریگوری سیوت در کتابش طبق تحقیقاتی که این فرد کرده است محصولاتی که قیمت آنها با عدد 9 تمام میشوند فروش بیشتری خواهند داشت که در این اواخر در ایران نیز قابل مشاهده است!

آری اثبات شده است که حتی یک کالای 499 هزارتومانی از یک کالای مشابه با قیمت 456 هزار تومانی فروش بیشتری دارد.

کاری کنید خوده مشتری قیمت را بالا ببرد!!!:

در این روش شما باید امکان سفارشی سازی رو برای مشتری فراهم کنید تا مشتری طبق اختیار خودش یکسری ویژگی ها رو به محصولش اضافی کند که سبب بالابردن قیمت میشود و این به نقع فروشنده است.

برای مثال شما شرکت خودرو سازی دارید مشتری به شما رجوع کرده است و درخواست یک خودرو دارد شما این امکان رو برای مشتری فراهم کردید که رنگ آن رو خودش انتخاب کنید همچنین نوع رینگ،افزایش یا کاهش آپشن های خودرو این امر باعث میشود خوده مشتری به دلیل داشتن ذات بهترین چیزها را خواستن خود خودرویی رو با ویژگی های سفارش دهد و طبق همین روال شما نیز پول بیشتری به دلیل سفارشی سازی دریافت کنید.

فروش محصولات هم نیاز برای محصول خود:

فرض کنید شما یک فروشنده حیوانات هستید هنگامی که مشتری یک حیوانی رو از شما خریداری میکند شما به اون پیشنهاد وسایل نگهداری آن حیوان رو هم بدهید این امر مشتری رو ترغیب به خرید وسایل میکند که موجب فروش بیشتر میشود.

• قیمت هاتون رو کم و زیاد کنید!:

با تغییر رنج قیمت ها میتوانید اطلاعات جالبی برای فروش بدست بیاورید این کار رو انجام دهید قیمت هاتون رو کم و یا زیاد کنید به تدریح به اطلاعات خوبی دست پیدا خواهید کرد.

 طبق شرایط قیمت پیشنهاد کنید:

شما یک طراح سایت هستید و میخواهید برای یک شرکت بزرگ بازرگانی سایتی رو طراحی کنید نمیتوانید یک قیمت ثابت پیشنهاد دهید(ممکن است ضرر کنید،ممکن است سود کنید) بهترین راه این است که باتوجه به پروژه ای که آن شرکت قرار است انجام دهد و باتوجه به هزینه های آن شرکت و سود حاصله از آن هزینه ها قیمت رو پیشنهاد کنید اما هیچوقت ارزش کاری که میکنید رو با قیمت های پایین پایین نیاورید.

اول کم بعد زیاد!:

اگر برندی تازه هستید در صنعت عطر سازی ابتدا محصولتان رو باقیمت بسیار اندک روانه بازار کرده تا بعد از قرار گرفتن در پیش رقبا سود خوبی نصیبتان شده باشد از فروش توسط قیمت پایین اما به مرور زمان با بالابردن کیفیت محصول قیمت هارو بالا خواهید برد و نتیجه خواهید گرفت،البته کم کردن قیمت محصول در ابتدای کار ریسک بزرگیست و نیاز به پشتوانه قوی مالی دارد.

درآخر نتیجه به این گونه است که:

هدف خود را بداینم و بشناسیم و بدانیم که قرار است در بازار به کجا برسیم.

تعیین قیمت محصولات کاریست بسیار دشوار که باید برای آن وقت بذاریم تا نتیجه بگیریم.

همیشه قیمت هاتون رو متغیر نگه دارید هیچوقت ثابت قیمت نمانید!که منظر به نابودی شما خواهد شد، به طور کلی یک فروشنده انعطاف پذیر باشید.

وقتی که مشتریانه زیادی دارید شاید وسوسه شوید که قیمت هاتون رو بالا ببرید!!!مشکلی نیست!!ببرید!اما نه به طور نجومی بلکه خیلی کم و از کم به زیاد حرکت کنید اما همیشه نتیجه این تغییر قیمت رو مورد کنکاش قرار دهید و اگر دیدید به ضرر منجر شدید استراتژتون رو تغیییر دهید.

تعیین مناسب قیمت ها عامل پیشرفت یا سقوط شما خواهد بود.

دقت کنید!.

 

ارائه دهنده فریش تم،بازاریابی اینترنتی،طراحی سایت،هاست وردپرس.

باما همراه باشید.

 

کانال تلگرام فریش تم
  • دیدگاه شما پس از تایید در سایت نمایش داده می شود.
  • از ارسال متن بصورت فینگلیش خودداری نموده و فارسی تایپ کنید.
  • دیدگاه و سوالات شما توسط کارشناسان ما بین 1 تا 12 ساعت پاسخ داده خواهد شد.
  • از ارسال دیگاه جهت پشتیبانی محصولات تجاری خود داری کنید و برای پشتیبانی از بخش پشتیبانی سایت اقدام کنید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است.